Menu

ANBI

U mag belastingvrij schenken!

Een ANBI is een algemeen nut beogende instelling. Een instelling kan alleen een ANBI zijn, als ze zich nagenoeg geheel inzet voor het algemeen belang. 


De Stichting heeft ten doel: "het organiseren en/of financieren van activiteiten die het welzijn bevorderen van de cliënten van zorgcentrum Bernardus voor zover deze activiteiten niet uit de reguliere exploitatie bekostigd kunnen worden en onvoldoende steun uit andere bronnen verkregen kan worden".
[lees hier meer over ANBI]

Nummer KVK  41168212
Nummer RSIN 803988709

Jaarverslag activiteiten 2023

Stichting Vrienden van Bernardus
Opgericht 27 juli 1990 te Sassenheim
KvK Den Haag 41168212
Stichting Vrienden van Bernardus is Algemeen Nut Beoogde Instelling (ANBI)

Het doel van de Stichting is het welzijn van de bewoners van de Bernardus in Sassenheim te bevorderen. Het gaat hierbij vooral om de extra’s de niet onder de reguliere zorg en regelingen vallen. Met de opbrengsten van giften en donaties van bewoners, familie of andere betrokkenen kunnen wij in het huis en daarbuiten culturele, sociale en recreatieve activiteiten ontwikkelen.

Bestuur
Op 31 december 2022 bestond het bestuur van de Stichting uit 5 personen:

Ineke van Steensel - Voorzitter
Thea Verbeek - Secretaris
Aad Beyk - Penningmeester
Monique van Rijswijk - Algemeen lid, plv penningmeester
Kees Otto - Algemeen lid

Per 30 april 2023 is de heer Otto afgetreden als bestuurslid.
Per 1 mei 2023 bestond het bestuur uit 4 personen

Ineke van Steensel - Voorzitter
Thea Verbeek - Secretaris
Aad Beyk - Penningmeester
Monique van Rijswijk - Algemeen lid, plv penningmeester

Bestuurlijke activiteiten
Het bestuur heeft in 2023 5 keer vergaderd. Ook heeft overleg plaatsgevonden met de bestuurder van De Bernardus, de  ISD en de Gemeente Teylingen. In verband met het 100-jarig bestaan van de Bernardus in 2024  zijn er diverse overleggen bijgewoond van de Jubileum Commissie 100 jaar Bernardus.

Naast vergaderingen met het voltallige bestuur hebben de voorzitter, secretaris en plaatsvervangend penningmeester in kleiner verband korte voortgangs-overleggen gevoerd.

De belangrijkste agendapunten van het bestuur waren: donateurswerving, algemene voortgang van zaken van de Stichting en de Rolstoelbus en het faciliteren van activiteiten met en voor bewoners van de Bernardus

Het bestuur heeft in deze periode gewerkt aan:
- het schrijven van het Beleidsplan 2020-2024
- het actualiseren  van het Huishoudelijk reglement
- Veel tijd is ook gaan zitten in het actualiseren van de website en andere promotionele activiteiten

Donateurs|
Op 1 januari 2023  waren er 95 donateurs.
Op 31 december 2023  waren er 93 donateurs

Activiteiten ten behoeve van bewoners en gebruikers van de Bernardus
In 2023 heeft de Stichting onderstaande activiteiten (mede) financieel mogelijk gemaakt:

- 6 seizoenkaarten voor de Keukenhof
- 2 weken verblijf in een vakantiehuisje in Noordwijkerhout
- Diverse muzikale  optredens
- Creatieve en culturele activiteiten
- Een roofvogelshow
- Kerststukjes op de tafels in het restaurant en de entree

In juni is de Snoezelkar in gebruik genomen mede  ten behoeve van de bewoners die niet meer in staat zijn de activiteiten te bezoeken. De Snoezelkar is volledig  door de Stichting gefinancierd. 
Hierdoor is een blijvende bijdrage geleverd aan het welbevinden en verhogen van het woongenot van de  bewoners van de Bernardus.

Ook voor 2024 verwachten wij wederom te kunnen bijdragen aan activiteiten gericht op het welbevinden van bewoners en gebruikers van de Bernardus en een financiële bijdrage te leveren aan het 100-jarig jubileum van de Bernardus.

De Rolstoelbus
De rolstoelbus is ingezet voor het vervoer van en naar de dagbehandeling, privé bezoeken van bewoners, een tuincentrum en overige korte ritten.

Mede door de bijdragen van de donateurs, de bijdragen van de bewoners die gebruik maken van de bus en de vergoeding van de ISD voor de cliënten van de dagbesteding is het mogelijk om de kosten van gebruik, onderhoud en verzekering te blijven dragen alhoewel deze bijdragen niet kostendekkend zijn. In 2023 zijn met de Gemeente Teylingen overleg geweest  over de vergoeding van de ISD aan Stichting voor het gebruik van de bus en de afspraken voor de komende jaren. De verwachting is dat hierover begin  2024 een uitspraak komt met een aanvullende overeenkomst.

De toenemende kosten van verzekering, onderhoud en benzine van de rolstoelbus drukken echter zwaar op de financiën van de Stichting.

Contact informatie
info@vriendenvanbernardus.nl
Secretariaat:  Menneweg 11, 2171 JA Sassenheim
www.vriendenvanbernardus.nl

 

Beleidsplan

BELEIDSPLAN
2021 - 2024

Stichting Vrienden van Bernardus
Opgericht 27 juli 1990 te Sassenheim
KvK Den Haag 41168212
Fiscaal nummer: 8039.88.709

Secretariaat:
Menneweg 11, 2171 JA  Sassenheim
E-mail:
Website: www.vriendenvanbernardus.nl

 

Inleiding
Het beleidsplan 2020-2024 van de Stichting Vrienden van Bernardus, hierna te noemen “de Vrienden”, geeft een doorkijk in de belangrijkste activiteiten van de stichting.

Doelstelling
De Stichting Vrienden van Bernardus is opgericht op 27-07-1990 en zetelt in Sassenheim, gemeente Teylingen. De doelstelling van de Vrienden is het organiseren en/of financieren van activiteiten die het welzijn bevorderen van de cliënten van zorgcentrum Bernardus, voor zover deze activiteiten niet uit de reguliere exploitatie bekostigd kunnen worden en deze onvoldoende steun verkrijgen uit andere bronnen.

Bestuur
De Vrienden heeft een bestuur. De bestuursleden ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden. De stichting heeft geen winstoogmerk. Het bestuur van de Vrienden komt tenminste 4 maal per jaar in vergadering bijeen. Tijdens elke vergadering wordt de voortgang van de activiteiten besproken. Tevens komt de financiële verantwoording aan de orde.
Het bestuur onderhoudt contact met de chauffeurs van de nader te noemen rolstoelbus en de activiteiten begeleiding en de locatiemanager van het zorgcentrum Bernardus. Hierdoor blijft het bestuur op de hoogte van de wensen van de bewoners van het zorgcentrum.

Werkzaamheden
De Vrienden hebben in het verleden een groot aantal materiële zaken gerealiseerd voor de cliënten en de bewoners van het zorgcentrum Bernardus. Daarnaast financiert de Vrienden de lentepassen voor de Keukenhof, Kerststukjes en muziek optredens. Tevens exploiteren de Vrienden een Rolstoelbus en stelt deze ter beschikking van de cliënten van het zorgcentrum.
De Vrienden financieren naast de exploitatie ook de kosten van onderhoud van de rolstoelbus. De bus wordt gebruikt voor groepsuitstapjes van de bewoners en voor vervoer van personen voor de dagbesteding. Daarnaast kan elke bewoner van Zorgcentrum Bernardus tegen een vergoeding de bus reserveren voor individuele bezoeken en uitjes.

Ontwikkelingen en verwachtingen
De toenemende zelfredzaamheid van ouderen en het overheidsbeleid dat ouderen langer thuis blijven wonen leiden tot voortdurend alert blijven op de aansluiting van de aangeboden activiteiten en de mogelijkheden van bewoners en cliënten. De komende jaren gaan de Vrienden voort met het verder uitwerken van activiteiten en plannen. Veel aandacht zal daarbij worden besteed aan de naamsbekendheid van de stichting. Het bestuur hoopt hiermee de komende jaren op een groei van het aantal donateurs, niet alleen voor de financiële middelen maar ook voor de betrokkenheid bij de bewoners en cliënten van het zorgcentrum.
Ook de financiering van de jaarlijkse activiteiten staat de komende jaren hoog op de agenda. Voor deze activiteiten zal worden gezocht naar structurele donateurs. Mogelijk kunnen ook extra activiteiten worden gerealiseerd.

Financieel beleid
De Vrienden hebben voor ogen jaarlijks te blijven beschikken over een financiële reserve. Deze reserve wordt aangewend voor het welzijn van de bewoners en gebruikers van de Bernardus. Om dit te realiseren worden er actief bijdragen geworven door de te behalen doelstelling bekend te maken bij partijen in en buiten
Sassenheim /Teylingen.
Voor specifieke ambities van de Vrienden worden speciale wervingsacties georganiseerd. De Vrienden voeren zelf de administratie, waardoor de algemene kosten laag zijn. De uitgaven hebben grotendeels betrekking op de activiteiten ten behoeve van de doelgroep en het onderhoud van de Rolstoelbus. Het vermogen is ondergebracht in spaarrekeningen.

Donateurs en giften
Het bestuur ziet graag het aantal donateurs toenemen. Donateurs zijn nodig om voor bewoners en cliënten van zorgcentrum Bernardus het verschil te maken en jaarlijks iets extra’s te doen om het wonen aangenamer te maken. Men kan donateur worden door jaarlijks een bedrag ter beschikking te stellen, maar uiteraard zijn eenmalige giften ook van harte welkom.
Giften kunnen worden overgemaakt op bankrekening NL98 RABO 03572 15 729 ten
name van Stichting Vrienden van Bernardus, Sassenheim.
Omdat de Belastingdienst onze stichting heeft aangemerkt als ANBI instelling zijn
giften aan onze stichtingen aftrekbaar voor de belasting.


Sassenheim, 01 januari 2021

Jaarrekening 2022
Stichting_Vrienden_van_Bernardus_jaarrekening_2022
Jaarrekening 2023

Stichting_Vrienden_van_Bernardus_jaarrekening_2023

AVG Stichting Vrienden van Bernardus

Privacyverklaring

  • Via deze privacyverklaring wil Stichting Vrienden van Bernardus, hierna te noemen SVvB, inzicht geven hoe wij met de persoonsgegevens van onze donateurs, belangstellenden en andere relaties omgaan.
    SVvB is gevestigd te Sassenheim, Molenstraat 40, 2171 GN Sassenheim.
  • Deze verklaring heeft betrekking op alle persoonsgegevens die SVvB verwerkt in het kader van haar dienstverlening.
  • Wij verwerken persoonsgegevens zodat we de belangen van onze Stichting zo goed mogelijk kunnen behartigen.
  • Wij vragen alleen die gegevens, die wij nodig hebben voor de desbetreffende werkzaamheden of diensten.
  • Wij bewaren de verstrekte gegevens niet langer dan noodzakelijk, rekening houdend met de wettelijke bewaartermijnen.
  • Wij geven of verkopen de gegevens niet door aan derde partijen, tenzij dat voor de afhandeling van de dienstverlening noodzakelijk is en als vanzelfsprekend geldt.
  • Aan deze derde partijen stellen wij hoge eisen ten aanzien van het beschermen van de persoonsgegevens. Wij controleren regelmatig of die partijen voldoen aan de eisen die wij aan hen stellen.
  • Vanzelfsprekend nemen wij zelf ook de noodzakelijke beschermende maatregelen, zodat we kans op verlies of onbevoegde toegang zo klein mogelijk maken.
  • Intern in de organisatie zorgen we dat alleen de personen die de gegevens nodig hebben voor het voeren van de donateursadministratie of het leveren van diensten toegang hebben tot de persoonsgegevens.
  • Een ieder die weet of denkt dat wij gegevens over hem hebben verzameld, verwerkt en bewaard heeft het recht te vragen wat wij met zijn gegevens doen of hebben gedaan. Na een schriftelijke aanvraag zullen wij een volledig overzicht daarvan in begrijpelijke en schriftelijke vorm aan u opleveren. Daarin vermelden wij het doel van de verwerking en geven we een opsomming van de categorieën van gegevens waarop de verwerking betrekking heeft. Ook vermelden wij de ontvangers van de gegevens en, indien aanwezig, de beschikbare informatie over de herkomst van de gegevens. Alles vanzelfsprekend binnen de redelijkheid van het verzoek en na identificatie van rechtmatigheid. Daarbij houden we altijd de belangen van andere betrokkenen in de gaten en in geval van conflicterende belangen zullen we naar een passende oplossing zoeken. Wij zullen de gevraagde informatie binnen vier weken opleveren. Indien de vraag echter dermate complex is dat de termijn van vier weken niet haalbaar blijkt te zijn brengen we u daarvan schriftelijk op de hoogte en kunnen wij de beantwoordingstermijn met maximaal vier weken verlengen. 
  • Als u onjuistheden in uw gegevens hebt geconstateerd heeft u recht de gegevens te laten corrigeren. Wij zullen binnen alle redelijkheid zorg dragen dat de gegevens op de voorkomende locaties worden aangepast.
  • Indien u gebruik wilt maken van uw recht om uw gegevens uit onze systemen te laten verwijderen zullen wij daar invulling aan geven, zolang dat niet in strijd is met wettelijke kaders of het de dienstverlening in gevaar brengt. Dit alles binnen de redelijkheid van de mogelijkheden. Niet alle door SVvB in gebruik zijnde systemen hebben de mogelijkheid om gegevens volledig te verwijderen.
  • Als het verwerken van persoonsgegevens gebaseerd is op uw toestemming, kunt u deze ook weer intrekken, uitzonderingen daargelaten. Vanzelfsprekend kunnen we de verwerking niet met terugwerkende kracht ongedaan maken. De verwerking zal, indien mogelijk conform wet- en regelgeving vanaf moment van intrekking worden stopgezet en de gegevens zullen daar waar mogelijk worden verwijderd.
  • Het staat SVvB vrij om de privacyverklaring aan te passen zonder toestemming van een externe betrokkene.
  • Wij wijzen u erop dat u altijd een klacht over SVvB in relatie tot de AVG kunt indienen bij de AP.
  • Hoewel SVvB streeft naar volledigheid en correctheid, is het mogelijk dat bepaalde informatie in deze verklaring ontbreekt of incorrect is. Wij stellen kritiek en commentaar omtrent deze verklaring zeer op prijs en die kan via een e-mail doorgegeven worden aan .

 

Versie 1.0, reviewdatum 1 juli 2020

 

Lezing van Staatsbosbeheer

Datum: 22-01-25
Boswachter Joël Haasnoot van Staatsbosbeheer vertelt
lees verder >>